معرفی کتاب

كتاب «معنا، امكان و راه‌كارهای تحقق علم دينی» به قلم حجت‌الاسلام «حسين سوزنچی»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نسبت علم با ديگر حوزه‌های معرفت بشری در طول تاريخ سير تكاملی را طی كرده است كه خود ناشی از تحول در فهم بشر از عالم هستی است. علم در دوران‌های مختلف تاريخی و در فرهنگ‌ها و جوامع گوناگون، امكان وجود فهم‌های متنوع از ماهيت و چيستی آن را برای انسان فراهم كرده و در نتيجه، كاركردها و مأموريت‌های متنوعی نيز برای آن تصوير شده است.

ادامه نوشته

برگزاری نشست دانشجویی مسیر با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران

تارنمای رب به منظور ایجاد پویایی علمی در رشته علوم تربیتی در صدد است مجموعه نشست‌های دانشجویی "مسیر" را برگزار نماید. این مجموعه نشست‌ها که در اصل بهانه‌ای است برای ایجاد فرصت رشد ظرفیت‌های جوان و تعامل بیشتر دانشجویان و اساتید به صورت ماهیانه برگزار می‌شود.

مجموعه نشست‌های "مسیر" به دنبال این است تا با ارائه الگویی نو، فضای نظری رشته‌ی علوم تربیتی را بارور نموده و مقدمات رشد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را در تعامل موثر با اساتید مهیا نماید از اینرو در هر محفل از این مجموعه نشست‌ها، دانشجویی که پژوهش معتبری را به نهایت رسانده  گزارش مختصری از پژوهشش را ارائه و سپس دانشجوی دیگری در نقش منتقد به تجزیه و تحلیل دعاوی پژوهشگر پرداخته و در نهایت استاد مدعو،  نظرات مولف و منتقد را داوری خواهد کرد.

در همین راستا اولین نشست از "مجموعه نشست‌های مسیر" با موضوع "بازخوانی روش نقد مکاتب فلسفی معاصر در منظومه فکری استاد علی صفایی حائری" توسط احمد خدایی‌نصر(دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت دانشگاه تهران) ارائه و مصطفا مرادی (دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت دانشگاه تهران) نقد می‌شود. استاد نصرت‌الله تابش استاد دانشگاه تهران و از شاگردان مرحوم علی صفایی حائری نیز داوری این محفل را بر عهده خواهد داشت.

باید یادآور شد مقاله مذکور در دومین همایش "انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران" با عنوان "تعليم و تربيت در ايران و نسبت آن با فلسفه‌های جديد تعليم و تربيت" که در اردیبهشت سال جاری برگزار گردید، پذیرفته و ارائه شد.

از تمامی علاقه‌مندان به ویژه دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دعوت به عمل می‌آید با حضور در این محفل به رونق و غنای نشست بیفزایند. گفتنی است "تارنمای رب" بنا دارد هر یک از این محافل را با مشارکت گروه‌ها و انجمن‌های علمی فعال در دانشکده‌های علوم تربیتی برگزار کند که در این نوبت معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران یاری‌گر ما بوده‌است.

موعد: دوشنبه 9 خرداد  ساعت 16

میعاد: بزرگراه جلال آل احمد، مقابل کوی نصر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، اتاق شماره 127

اطلاعیه

بازخوانی روش نقد مکاتب فلسفی معاصر در منظومه فکری علی صفایی

ارائه توسط آقای خدایی نصر

نقد توسط آقای مرادی

همراه باداوری استاد تابش(شاگرد علی صفایی)

ساعت 16    دوشنبه 3/9

مکان:زیر پل نصر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،اتاق127


دین و تربیت

رابطه دين و حوزه‏هاى مختلف معرفت‏بشرى نظيراقتصاد، حقوق، روانشناسى، جامعه‏شناسى، اخلاق وبويژه سياست از مباحث مهم و مطرح در مجامع علمى ومطبوعات كشور در دو دهه اخير بوده است و براى‏خوانندگان تا حدودى شناخته شده است اگر چه به حدلازم نرسيده است...

نویسنده:محمود نوذری


ادامه نوشته

نقدی کوتاه بر کتاب کارل راجرز از نگاه یک دانشجو

کارل راجرز روانشناس انسانگرای قرن بیستم در کتاب خود با عنوان "درآمدی بر انسان شدن"ُبه توصیف تجربیات خود در درمانگری به شیوه ی انسانگرایانه می پردازد.

در اینجا به بررسی برخی از گفتارهای او در این کتاب می پردازیم:

ادامه نوشته

تاملی بر نشست نقد کتاب دکتر علم‌الهدی

به قلم رقیه فاضل
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیه اسلام

چه خوب گفته اند حضرت رسول (ص) که: "انّما الاعمال بالنّیات و الخواتیم" و چه بد آن را تقلیل داده ایم به "الاعمال بالنّیة". با اینکه هر دو حدیث در نهج الفصاحه آمده اند؛ اما گویا با اولی بیشتر حال می کنیم که اولی را بیشتر گفته ایم و معروف تر شده است.

گرفتار شبهه افضل بودن نتیجه کار یا نیت کار نیستم. و دیده ام که چگونه هر دو بر عمل تاثیرگذارند. اما برایم سوال است که نتیجه و پیامد و اثر کارها چرا در ارزیابی کارها، گاهی اینقدر کم رنگ دیده می شوند.

شاید بتوان گفت که نیت شرط لازم است، اما به تنهایی عمل را کفایت نمی کند؛ و شرط کافی آن، نتایج عمل است.

***

اگر نگوییم مهم ترین راه، می شود گفت یکی از مهم ترین راههای گسترش و نفوذ و فراگیری یک پدیده، نتایج و عملکرد خوب آن پدیده خواهد بود. تا وقتی که پدیده ای مبارک، نتایجش به بار ننشسته، تنها کسانی به آن ایمان دارند که با آن همراه بوده اند و از زیر و بم کارها خبر دارند؛ اما نمی توانند به بقیه تحمیل کنند که آنها هم مبارک بودن آن پدیده را بپذیرند.

انواع تحولاتی هم که انقلاب اسلامی داعیه دار آن در جهان است، از این جنس هستند. اینچنین است که از مهم ترین راههای صدور انقلاب، اثبات کارآمدی انقلاب اسلامی است. بلاخره ظرفی در دست مردم هست و این ظرف خالی نیست؛ وتا نبینند آنچه ما تبلیغش را می کنیم، بهتر از آن چیزی است که در ظرفشان هست، حاضر نیستند ظرفشان را خالی کنند. و از جمله این تحولات، تحول در علوم انسانی است.

***

جلسه ای بود برای نقد و پرسش و پاسخ دانشجویی کتاب "نظریه اسلامی تعلیم و تربیت" نوشته خانم دکترعلم الهدی، با حضور خود ایشان. کار ایشان در روش پژوهش، کار تقریبا جدیدی است. و در این بحران روش شناسی در علوم انسانی، به راستی باید این روش کار، بررسی و نقد شود. و اغلب و شاید بتوان گفت قریب به اتفاق نقادی هایی که بر این کتاب رفته است، نقدهای روش شناسانه پژوهش است که اصلا منکر ضرورت و اهمیت آن نمی شوم. اما دغدغه ای شده است برایم که چرا کسی در کنار توجهی که به قالب و ساختار و روش پژوهش می کند، به نتایج پژوهشی که از این ساختار بیرون آمده است، نمی پردازد. نا شکری است واقعا.

این کتاب شامل 9 فصل مبانی وجود شناسی،مبانی انسان‌شناسی، مبانی معرفت‌شناسی، مبانی ارزش‌شناسی، ضرورت و ماهیت تعلیم و تربیت، چالش‌های فلسفی تعلیم و تربیت، رویکرد تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، و اصول تعلیم و تربیت است.

شاید بتوان گفت که عملیاتی ترین بخش این کتاب، فصل آخر یعنی اصول تعلیم و تربیت است که بعنوان "خواتیم عمل پژوهش" در اختیار خوانندگان و نقادان است. فصلی که حرفهای نو و گاه متفاوتی زده است. حرفهایی که بسیار به تجویزهای عملیاتی نزدیک است و اگر کسی در عرصه عمل با دانش آموزان سر و کار داشته باشد و از طرف دیگر دارای نگاهی عمیق و دقیق باشد، بسیار خوب می تواند در مورد احتمال کارایی این اصول نظر دهد و به پرورش و تکمیل آنها کمک کند.

معلمان و معاونین پرورشی دغدغه مند و باتجربه و خردمندی را می شناسم که اگر این اصول را بخوانند، حرفهای نگفته زیادی خواهند داشت برای گفتن. خوبست که جلساتی هم در مورد کتاب، با آنها برگزار شود و بگذاریم اگر مُشکی هست، خود ببوید. دنیا نیز آنقدر تشنه هست و پر از مسائلی که جوابی برای آنها پیدا نکرده، که اگر بداند این محتوا به دردش می خورد، ناگزیر این تحول در محتوا را خواهد پذیرفت. پذیرش تحولی فراگیر در علوم انسانی...

به نقل از وبلاگ فرصت