معرفی مقالاتی در باب انسان‌شناسی صدرایی

 درآمدی بر انسان‌شناسی ملاصدرا

«انسان شناسى  شناخت حقيقت و واقعيت انسان، در مفهومى گسترده و عام است كه از طريق دانشها و معرفتهاى متعدد و متنوع با روشها و غايتهايى كه مورد نظر دارند، صورت مى پذيرد.»
در اين تعريف - اگر اجمالا مورد قبول واقع شود - دو قيدِ حقيقت و واقعيت ناظر به تفكيك ميان دو مقام در انسان شناسى  است. انسان شناسى ناظر به حقيقت انسان، انسان را آنگونه كه بايد باشد ترسيم مى نمايد. اما انسان شناسى  ناظر به واقعيت انسان، انسان را آنگونه كه هست تصوير مى كند.
ذكر روش ها و غايت ها مشعر بر اين است كه دانشهاى مورد نظر عليرغم وحدتشان در متعلَّق (انسان)، از حيث روش، رويكرد و  غايت با يكديگر متفاوت اند. همچنين اين مطلب از سويى، حاكى از پيچيدگى و تو بر تويى موضوع است كه باعث گرديده تا مطالعه و پژوهش در خصوص آن به عنوان علمى ميان رشته اى (inter - disciplinary) تلقى گردد.

نفس انسان

 از نظر تاريخ فلسفه، دربارة نفس تا چهار قرن پيش فقط دو نظرية معروف وجود داشته است. افلاطون و عدة بسياري از فلاسفة باستاني آنرا حقيقتي مجرد از ماده و مستقل از آن مي‌دانستند و مي‌گفتند كه نفس يا روح، پيش از بدن موجود بوده و پس از آماده شدن بدن انسان به آن ملحق مي‌گردد و آنرا تا لحظة توانايي همراهي مي‌كند و پس از ضعف و مرگ بدن، بجاي ديگري بر مي‌گردد. در اين نظريه نفس در بدن همانند حضور ناخدا در يك كشتي است.

رابطه نفس و بدن از دیدگاه صدرا

پيش از بررسی اين مسائل براساس روانشناسی فلسفی ملاصدرا, لازم است نکاتی را در باب تلقی ملاصدرا از ماده که شامل بدن مي‌شود بيان کنيم. از نظر او ماده چيزی کدر و پايينترين مرتبة وجود الهی است و اگر چه دارای بهره‌اي از وجود است اما آن بهره اندک و عبارت است از قابليت برای وجود اشيائی که به او افاضه مي‌شوند و با او متحد مي‌شوند مانند اتحاد ماده و صورت در وجود و اتحاد جنس و فصل در ماهيت. نفس چون دارای نوعی وجود است, از اينرو دارای نوعی شناخت, اراده و قدرت است که اوصاف وجودند و ملازم او هستند هر جا که تحقق داشته باشد و هر طور که تحقق يافته باشد؛ زيرا وجود از يک سنخ است. بنابرين ماده بر حسب بهرة ضعيفی که از وجود دارد, دارای نوعی آگاهی است. براساس اين تلقی, ماده يا بدن چيز بيجان و منفعلی نيست که صرفاً تحت فشار علت فاعلی باشد بلکه ادنی مرتبة وجود دارای هدف و ميل است. اين تلقی از ماده تا حدی ارسطويی است که ملاصدرا آن را براساس حکمت متعالية خود اصلاح کرده است. از نظر ارسطو نيز کيفيات ذهنی حال در هر ماده‌ای هستند. ارسطو غايت شناسی و غايتمندی را در همان حوزه‌های مورد نظر ملاصدرا مي‌بيند.

 

اطلاعیه

باسمه تعالی

مباحثه کتاب انسانشناسی محمود رجبی(خواهران)

(فصل جهارم)

دبیر مباحثه:حبیب رحیم پور ازغدی

یکشنبه89/9/30ساعت 13:30

دفتر بسیج خواهران

حضور در مباحثه منوط به مطالعه ی فصل چهارم کتاب می باشد.

انسانشناسی دینی(خلاصه جلسه اول)

جلسه اول انسانشناسی دینی  هفته ی گذشته،یکشنبه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد،که در اینجا خلاصه ای از آن جلسه آورده می شود.
خداوند در سوره ی قدر شناخت انسان را صعب ودشوار معرفی نموده است. آیه «ما ادراک ما لیله القدر» که درباره ی انسان کاملی است که حقیقت انسانیت اوبه فعلیت رسیده است،بیانگر این دشواری در شناخت انسان است.که درتفاسیر مصداق اتم انسان کاملی که در این آیه آمده است حضرت زهرا(س) هستند.

ادامه نوشته

باسمه تعالی

حلقه فکری چراغ برگزار می کند:

انسانشناسی دینی 2

زمان:یکشنبه 89/9/28ساعت17:30

اتاق 204،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران


کرسی آزاد اندیشی

آنچه در ادامه می اید خلاصه ای از سخرانی دکتر سعید زیبا کلام در روز شنبه 27 آذر با موضوع نظریه پردازی،نظریه و افسانه های پیرامون آن می باشد.

دکتر زیبا کلام در این سخنرانی ضمن اشاره به این که هیچ تعریف جامع و مانعی در مورد نظریه وجود نداردو این که همه ی دانشمندان ضمن آشنایی عملی با مفهوم نظریه،ناتوان از تعریف نظری هستند، پرداختن به موضوع نظریه و سعی در یافتن تعریفی صحیح از آن را کاری عبث دانسته اند.(زیرا اولا به یک اتفاق نظر در این مورد نمی توان دست یافت،ثانیا اگر یک تعریف را به صورت قرار دادی بپذیریم خود این موضوع منجر به رد بی دلیل تعاریف دیگر می شود)پس بهتر آن است که به جای طراحی قالب های نقد ناپذیر (مثل نظریه چیست؟یا حتی خود نظریه)تلاش خود را مصروف شناخت پدیده ها کنیم!ایشان با توجه قرار دادن نظریه علوم را به سه دسته ذیل تقسیم بندی کردند واظهار داشتند که باید قبول کرد که همه ی علم را نظریه تشکیل نمی دهد وما کاوش های غیر نظریه ساز بسیاری داریم که به نتیجه گیریهای جهان شمولوعام(نظریه)نمیشود:                       

1-دانش های که صرفا معطوف به نظریه سازی نیست از جمله آن ها فیزیک وشیمی و زیست اند.

2-دانش هایی که اصلا شامل نظریه نیست مانند پزشکی و علوم مهندسی و فن آوری اساسا پژوهش در این علوم معطوف به ساختن شیوه ها یی است برای رفع آلام و هم چنین تولید مصنوع و کالا.

3- علوم اجتماعی(جامعه شناسی،اقتصاد  وعلوم سیاسی)که در این علوم ما گاهی اوقات بیانی برای دانش خود نداریم یا این قدر قید وبند داریم که کمتر سخن جهان شمول داریم واین نقص نیست.چون دانش بدون نظریه هم امکان پذیره.

اما سوالی که باید از خود بپرسیم این است که ما پژوهش می کنیم تا نظریه دهیم؟هدف از پژوهش چیست؟ دکتر زیبا کلام معتقدند که اساسا پژوهش باید برای تحقق حاجات و امیال و ارمان هایی که اجتماع دارد دست به پژوهش بزنیم نه بر اساس تعلقات فردی.و پرواضح است که این حاجات هم از جامعه ای به جامعه دیگر وحتی در طول تاریخ یک جامعه هم متفاوت می باشد.اما این جا سوال دیگری قابل طرح استو آن این که معضل بودن یا نبودن یک پدیده را چه کسی مشخص میکند؟این ما هستیم که پدیده ای را عادی وپدیده ای را معضل معرفی میکنیم اما باید متوجه بود که این ما نباید ما ی بوالهوسی باشد .

اما در باب پژوهش در باب دین ونظریه پردازی هم هیچ ضرورتی وجود ندارد که پژوهش در دین منجر به ایجاد نظریه ای ثابت وجهان شمول شود.و حتی باید از خود پرسید که کشاندن مفهوم نظریه پردازی از علوم انسانی به دین صحیح است؟وباید گفت که ما شناختی از رابطه بین علوم انسانی ودین نداریم ونباید با یک پیشینه جازم سراغ این سوال رفت بلکه اجازه دهیم جریان پژوهشگران با توجه جامعه به آن پاسخ دهند.

 

اطلاعیه

باسمه تعالی

حلقه چراغ برگزار می کند:

انسانشناسی دینی فلسفی

باحضور سجاد هجری

یکشنبه21/9/89 ساعت16

اتاق204

ورودی بر انسانشناسی در حکمت ملاصدرا(خلاصه جلسه)

حکمت ملاصدرا برای فهم وجود به ما ابزار می دهد. کتاب فیلسوف صدرایی کتاب تکوینی عالم است نه مجموع تدوین ها.واین طور نیست که در فهم فلسفه های دیگر به ما کمک کند. رسیدن به مرحله ای انسان از کتاب و نوشته فارغ شود وبه عالم نگاه کند دشوار است و فیلسوف صدرایی باید بتواند از این همه تکثر وپراکندگی گیج نشده و به فهم وجود بپردازد.

ادامه نوشته

اومانیسم یا انسان مداری(گزارش مباحثه انسانشناسی)

معنا ومفهوم اومانیسم:

 Humanism

"اومانیسم" به هرنوع فلسفه ای اطلاق می شود که منزلت ویژه ای برای انسان قائل است و او را مقیاس همه چیز قرار می دهد. وهمه مکاتب فلسفی،اخلاقی،هنری وادبی ونظام های سیاسی را تحت سیطره خود درآورد.

 مرضیه حسنوند

ادامه نوشته

انسان در "حکمت متعالیه"

باسمه تعالی

حلقه فکری چراغ برگزار می کند:

انسان در "حکمت متعالیه"

با حضور مرتضی کربلایی لو

یکشنبه 14 آذر ساعت 15

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران کلاس 204


باسمه تعالی

مباحثه انسانشناسی جلسه دوم(خواهران)

منبع:کتاب انسانشناسی محمود رجبی انتشارات موسسه امام خمینی

دبیر جلسه:آقای حبیب رحیم پور ازغدی
زمان:سه شنبه9/9/89ساعت13:30
مکان دفتر بسیج خواهران دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
حضور در جلسه مبنی بر مطالعه ی فصل دوم کتاب می یاشد.


مبانی انسان‌شناسی، نقطه تمايز روان‌شناسی اسلامی و غربی است  

عضو هيئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانش تصريح كرد: توليد علم دينی بسان خمره رنگ‌رزی نيست كه به يكباره انجام شود كه در مقام تشبيه قبلا رنگ غربی داشت و اكنون رنگ اسلامی گرفت؛ مسلما روند توليد علم اين گونه نيست، گرايش‌های مختلفی در روانشناسی داريم كه هر كدام يك مسيری را طی می‌كند، هدف و جهت‌گيری خاص و موضوعات ويژه‌ای دارد. بايد روی تمامی اين مسائل مطالعه‌ دقيق، تحقيقات و پژوهش‌های تخصصی صورت پذيرد.

ادامه نوشته

هوالعالم

مباحثه ی انسان شناسی(خواهران)

منبع:کتاب انسان شناسی محمود رجبی انتشارات موسسه امام خمینی

دبیر مباحثه:آقای حبیب رحیم پور ازغدی

زمان:سه شنبه89/9/2 ساعت 13:30

مکان:دفتر بسیج خواهران دانشکده ی روانشناسی دانشگاه تهران

توجه:حضور در جلسه مبنی بر مطالعه ی فصل یک کتاب مذکور می باشد