-ضرورت جنبش نرم افزاری برای غلبه در درگیری بین اسلام و غرب:

انقلاب اسلامی مدعی عدالت دینی در عرصه های سیاست و فرهنگ و اقتصاد است پس اگر نتوانیم به این مدعا پاسخ دهیم لاجرم دین به ناکارامدی متهم خواهد شد.

بعد از آنکه غرب طی نظریاتی مانند «پایان تاریخ» فرانسیس فوکویاما اعلام کرد که نظام لیبرال دموکراسی با پیروزی ذاتی بر دیگر اندیشه ها مانند مارکسیسم و...حاکم بر جهان شده است و جامعه ی جهان لیبرال دمکرات در حال تحقق است،ظهور قدرت تمدن اسلامی این تفکر را نقض کرد.

به طوری که در 1992 هانتینگتون نظریه ی جنگ تمدن ها را مطرح کرد و اعلام نمود امروزه جنگ بین اندیشه های غربی مهم نیست بلکه درگیری تمدن ها در پیش است و ازبین آنها تمدن اسلامی را قادر به رویارویی با تمدن غربی دانست.بنابراین چه بخواهیم و جه نخواهیم غرب جنگی را در برابر ما به عنوان نماینده و مدعی تمدن اسلامی آغاز کرده است که طلیعه ی آن در افغانستان و عراق قابل مشاهده است.ما در این رویارویی نیاز به علم متناسب با تمدن اسلامی داریم که لاجرم علمی مبتنی بر دین و فرهنگ  اسلامی خواهد بود نظام اسلامی در مظان این تهمت قرار دارد که تنها سلسله ای از تعاریف و مفاهیم کیفی را ارایه می دهد اما قادر به عملیاتی کردن آنها نیست.به همین دلیل است که روحانیت متهم می شود که به بهانه ی دین از قدرت سوء استفاده می کند.

اگر بتوانیم معادلات کاربردی را ارائه کنیم که بتواند کیفیت را بر پایه تعاریف فرهنگ مذهب به کمیت تبدیل کند و مفاهیم مذهبی فقط مفاهیم کیفی نباشد بدون تردید موازنه قدرت به نفع تمدن اسلامی تغییر خواهد کرد.

-       -ضرورت نهضت نرم افزاری بر اساس دیدگاه امکان تولید علوم اسلامی:

دیدگاهی در تولید علم وجود دارد که می گوید علم تولید کردنی نیست بلکه کشف واقعیت هایی است که در طول تاریخ انجام داده ایم.نگاهی دیگر هم علم را قابل تولید می داند.زمانی که بپذیریم علم دینی چیزی متفاوت از علم غیر دینی است و سوی آن پرستش خداوند و اعتقاد به توسعه بر پایه ی ایمان است،نهضت تولید علم معنای وسیعی می یابد.این نگاهی است که در حال گسترش و تدوین است.

مهمترین تاثیر انقلاب اسلامی،آن است که می گوید بجز مسیر غرب راه دیگری هم هست.هر انقلابی برای بقا نیاز به نرم افزار دارد که بتواند ایده هایش را کاربردی کند پس اگر بپذیریم که اسلام دارای وجه اجتماعی است،باید در جهت تولید علم فعالیت کنیم و همان طور که گفتیم این کار دارای دو جهت است یکی تکامل تفقه دینی و دیگری نهضت تولید علم در عرصه ی علوم نظری  و تجربی است.به عبارت دیگر وجه اطلاعات دینی و دیگر تجارب بشری .اگر توانستیم چنین شبکه ای را بسازیم به هدف خود رسیدیم.

-مفهوم جنبش نرم افزاری:

نرم افزاری که در مقابل سخت افزار به کار می رود،نظامی مفهومی است که به دنبال آن ساختار های اجتماعی شکل می گیرند و بعد یک سلسله محصولات به دست می آیند.این محصولات اعم از ابزارهای آزمایشگاهی و تولید و محصولات مصرفی هستند.صنعت محصولات صنعتی  و رهاورد های آن همه جز امور سخت افزاری قرار می گیرند.

نرم افزارها مفاهیمی هستند که پشتوانه تولید آنها می باشند و خود دارای طبقات مختلفی هستند.اول مفاهیم بنیادی مانند فلسفه روشی ها،نظام منطق ها یا روش های تحقیق و مفاهیم تخصصی که تولید می شوند و بر مبنای آنها مفاهیم اجتماعی شکل می گیرند.روبنایی ترین شکل آنها نرم افزارهای هدایت ابزارهای علمی مانند رایانه هستند.

مفاهیم بنیادی و تخصصی جامعه و مفاهیم عمومی نرم افزارهای اجتماعی هستند.حتی مفاهیم تخصصی هم لایه ی نرم افزاری هستند زیرا خود آنها هم مستند به متدها وآنها هم مستند به فلسفه های متد در مفاهیم بنیادی می باشند که این متد ها را سازمان می دهند.نرم افزار مورد نظر ما مفهومی با این وسعت است.رسیدن به این اهداف نیاز به نهضتی اجتماعی دارد که باید درآن انقلابی فرهنگی رخ دهد و نگاه به فرهنگ عوض شود تا این حرکت ایجاد شود.